ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԿԱՐԾԵՍ, ՁԵՐԲԱԶԱՏՎՈՒՄ Է ԼԻԲԵՐԱԼԻԶՄԻ ԴՈԳՄԱՆԵՐԻՑ

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԿԱՐԾԵՍ, ՁԵՐԲԱԶԱՏՎՈՒՄ Է ԼԻԲԵՐԱԼԻԶՄԻ ԴՈԳՄԱՆԵՐԻՑ
17.02.2012 | 00:00

Անկախության երկու տասնամյակների ընթացքում թերևս ամենամեծ վնասը, որ հասցվել է Հայաստանի տնտեսությանը, արդյունաբերական երբեմնի հզոր կարողության աստիճանական փոշիացումն է: Տարիների ընթացքում կամաց-կամաց պետությունը մի կողմ կանգնեց արդյունաբերության զարգացման խնդիրներից: Փոխվեց դրան ուղղված պետական քաղաքականությունը: Ավելին, կառավարման մարմինների անվանումներից հանվեց «արդյունաբերություն» բառը:
Այսպես, օրինակ, 1950-ականների սկզբին իներցիայի ուժով պահպանված արդյունաբերության նախարարությունը ժամանակի ընթացքում վերափոխվեց արդյունաբերության և առևտրի, հետո` արդյունաբերության, առևտրի և զբոսաշրջության, ավելի ուշ` առևտրի և տնտեսական զարգացման նախարարության: Արդյունքը եղավ այն, որ կորավ ոչ միայն «արդյունաբերություն» բառը, այլև լուրջ վերաբերմունքը տվյալ ոլորտը զարգացնելու հարցում: Դժվար չէ նկատել, որ պատճառներից գլխավորը Հայաստանի «նեոլիբերալների» այն համոզմունքն էր, թե շուկայական տնտեսության պայմաններում պետությունը չպետք է միջամտի տնտեսության զարգացման հարցերին, ուստի անընդունելի համարվեց որևէ կերպ աջակցել արդյունաբերության զարգացմանը: Իհարկե, եղել են նաև առանձին ձեռքբերումներ, որոնք արդյունք են մասնավոր հատվածի ներկայացուցիչների նպատակասլաց աշխատանքի և համառության: Սակայն վերջին տարիների միտումներն արդյունաբերության ոլորտում այլ կերպ, եթե ոչ անկում, չի կարելի որակել: Բարեբախտաբար, արդյունաբերության հանդեպ ներկայիս իշխանությունների վերաբերմունքն աստիճանաբար փոխվում է: Դրան, թերևս, նպաստում են համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի փուլում զարգացած շուկայական տնտեսություն ունեցող երկրների որդեգրած արդյունաբերության զարգացմանն ուղղված հստակ միջամտությունն ու պետության դերի արժևորումը: Հայաստանի կառավարությունը, կարծես, ձերբազատվում է լիբերալիզմի դոգմաներից և փորձում քայլեր ձեռնարկել ազգային տնտեսության առողջացման ուղղությամբ: Այս առումով գնահատելի է նախորդ տարվա ավարտին կառավարության կողմից հավանության արժանացած արդյունաբերության զարգացման հայեցակարգը, որը նպատակ ունի մշակելու և իրականացնելու ոլորտի աշխուժացմանն ուղղված համարժեք քաղաքականություն:
Մեր համոզմամբ, արդյունաբերության զարգացման արդյունավետ քաղաքականություն մշակելու համար նպատակահարմար է խորությամբ վերլուծել ոչ միայն անցյալի դասերը, այլև հասկանալ տնտեսության այս ճյուղի անկման պատճառներն ու ուղիներ որոնել` ստեղծված իրավիճակից դուրս գալու, արդյունաբերության մրցունակ ձեռնարկություններ կայացնելու:
Ինչպես հայտնի է, սեփականաշնորհման սերտիֆիկատների թողարկման և բաշխման առաջին շրջանում առավել ձեռներեցներին բաժին հասավ ոչ միայն ազատ վաճառքի դրված բաժնետոմսերի 80%-ը, այլև ոչինչ չխոստացող և օրեցօր արժեզրկվող սերտիֆիկատների այն 20%-ի զգալի մասը, որն անվճար տրվել էր ձեռնարկության աշխատողներին: Արդյունքում, տնտեսական առաջընթացում նախկինում ոչնչով աչքի չընկնող, իսկ հետագայում գրեթե միանձնյա հայտնված սեփականատերերի մի ամբողջ շերտի ձևավորումն ի չիք դարձրեց աշխատավորի մասնակցությունը գործերի կառավարմանն ու որոշումների կայացմանը: Դրանով պայմանավորված՝ որոշակի մեկուսացում ստեղծվեց նաև նյութական բարիքների արտադրության մեջ կենսականորեն շահագրգռված սոցիալական շերտերի, պետության կողմից մշակվող ու իրականացվող տնտեսական քաղաքականության և ապապետականացված արտադրական կարողությունների միջև: Միաժամանակ, ապապետականացման գործող օրենքով սահմանված գրեթե անսահմանափակ իրավունքներով Հայաստանի տնտեսության համար կարևոր նշանակություն ունեցող որևէ ձեռնարկություն կարող էր վաճառվել և վաճառվեց առավել գնողունակ ձեռներեցին, հաճախ՝ օտարերկրացուն, այսպիսով գրեթե անհնար դարձնելով դրա ինտեգրացումը ազգային տնտեսությանն ու սոցիալ-տնտեսական ծրագրերով նախանշված գործընթացներին: Նման վտանգն ավելի մտահոգիչ է հատկապես հանքահումքային ոլորտի օբյեկտների ապապետականացման դեպքում:
Բազմաթիվ վիճելի հարցեր կան նաև օբյեկտների գնահատման մեխանիզմներում և մեթոդներում: Տարիմաստություն է հարուցում այն փաստը, որ չնայած օրենքով նախատեսված պատժամիջոցներին, ապապետականացման ընթացքում գործարքների անվավեր ճանաչման ոչ մի դեպք մինչ օրս այդպես էլ չգրանցվեց:
Գործընթացի բացթողումները շտկելու նպատակով առաջարկվում է վերանայել գործող կարգը. բացի ամենամյա ծրագրերից, անհրաժեշտ է մշակել ապապետականացման ռազմավարական ծրագիր դրանում և հնարավորինս ներգրավելով սփյուռքի հայ գործարարներին ու նրանց օտարերկրյա գործընկերներին: Բացի այդ, պետք է ապահովել աշխատողների մասնակցությունը գործերի կառավարմանը և հնարավորինս պահպանել ձեռնարկությունների մասնագիտացումը, իսկ առանձին դեպքերում` օբյեկտների գնահատման ժամանակ գնի մեջ ներառել ինժեներա-տեխնիկական, բացառիկ փորձառությամբ կադրերի արժևորված գինը: Խիստ անցանկալի էր, երբ մասնավորեցման առաջին փուլում չպահպանվեցին տարբեր ձեռնարկությունների մասնաճյուղերը մարզերում, ինչը կարող էր կանխել արտահոսքը հատկապես սահմանամերձ շրջաններից։ Ի վերջո, ապապետականացումից ստացված միջոցներով կարելի էր ձևավորել ռազմավարական ճյուղերի ֆինանսավորման պետական ներդրումային ֆոնդ, որը կարող է որոշ ծրագրերի համար ծառայել նաև որպես համաֆինանսավորման աղբյուր:
Ապապետականացված ձեռնարկությունների վերագործարկման խնդիրը մնում է օրակարգային հիմնահարց: Այդ նպատակով առաջարկվում է մանրազնին ուսումնասիրել մինչ օրս կնքված բոլոր խնդրահարույց գործարքները: Լուրջ օրինախախտումների հայտնաբերման դեպքում գործող օրենսդրությամբ նախատեսված կարգով հնարավոր է չեղյալ համարել գործարքը և անվավեր ճանաչված գործարքի կողմ հանդիսացող օբյեկտի սեփականատիրոջից պետությանը վերադարձնել ընդունման-հանձնման պահին գույքագրված ողջ ունեցվածքը, ներառյալ ինֆորմացիոն ողջ կապիտալը: Ինչ վերաբերում է գույքի պակասող մասին, ապա տվյալ ժամանակվա սեփականատիրոջից պետք է գանձել շուկայական գնի դրամային համարժեքը և հայտարարել նոր մրցույթ՝ նախապատվություն տալով առավել կարճ ժամկետներում վերագործարկման հաշվարկ պարունակող ծրագրերին: Ի դեպ, նման օրինակները քիչ չեն նախկին սոցիալիստական երկրներում (Լեհաստան, ՈՒկրաինա և Ղազախստան):
Առանձին ուշադրության է արժանի արտադրական միջոցներից գույքահարկի գանձման խնդիրը: Տնտեսական բարեփոխումների առաջին փուլում մասնավորեցված, սակայն չաշխատող ձեռնարկությունների վերագործարկման նպատակով, մեր կարծիքով, նպատակահարմար է.
. արտոնություններ սահմանել աշխատող ձեռնարկությունների համար՝ կիրառելով արտադրության հիմնական միջոցներից և անշարժ գույքից գանձվող հարկերի զրոյական դրույքաչափ գործունեության առաջին, իսկ առանձին դեպքերում` նաև երկրորդ և երրորդ տարիներին,
. սահմանել ժամանակային պրոգրեսիվ սանդղակով գանձվող գույքահարկ չաշխատող ձեռնարկությունների արտադրության հիմնական միջոցներից և անշարժ գույքից հետևյալ ձևով.
-արտադրության հիմնական միջոցներից՝ առաջին տարում՝ դրանց շուկայական արժեքի 0,5, երկրորդ տարում՝ 1, երրորդ տարում՝ 2 %-ով, և այսպես շարունակ,
-անշարժ գույքից՝ դրանց շուկայական արժեքի 0 %-ի չափով՝ առաջին տարում, 0,5 %-ի չափով` երկրորդ տարում, և 1 %-ի չափով՝ երրորդ տարում:
Ակնկալվում է, որ չաշխատող ձեռնարկությունների սեփականատերը ստիպված կլինի ընտրություն կատարել հետևյալ քայլերից.
. սեփական ուժերով վերագործարկել ձեռնարկությունը՝ ազատվելու համար աճող հարկային բեռից և օգտվելու գույքահարկի արտոնություններից,
. վերավաճառել ձեռնարկությունը շուկայական գնով կամ հետ վերադարձնել՝ ապապետականացման համար վճարված անվանական գնով,
. վարձակալության տալ արտադրությունը վերագործարկելու պատրաստ բանիմաց մասնագետների՝ պայմանագրային հիմունքներով,
. պետության հետ համատեղ վերագործարկման ծրագիր մշակել` պետական բաժնեմաս տրամադրելով պետպատվերի դիմաց,
. հայտարարել սնանկություն՝ գործող կարգի համաձայն:
Հնարավոր է նաև հարկային արտոնություններ նախատեսել վերագործարկման ծրագիր ներկայացրած ձեռնարկությունների համար՝ հետաձգելով գույքահարկի գանձումը մինչև կառավարության հավանությանն արժանացած վերագործարկման ժամկետները:
Մասամբ ապապետականացված օբյեկտների վերագործարկման համար առաջարկվում է.
. սահմանել պետական բաժնեմասի մեկնարկային գին,
. առաջին հերթին գնման իրավունք վերապահել օբյեկտի ապապետականացված մասի սեփականատիրոջը,
. մյուս մասի սեփականատիրոջ կողմից գործարար հետաքրքրության բացակայության դեպքում հայտարարել մրցույթ,
. առաջարկ ներկայացնել ոչ պետական բաժնեմասի սեփականատիրոջը՝ նրանից հետ գնելու այն գործարքի անվանական գնով,
. հետ գնած մասը միացնել պետական բաժնեմասին և այն վերավաճառել մրցույթով կամ աճուրդով կամ վարձակալության տալ երրորդ կողմին:
Անհրաժեշտ է հարկային արտոնություններ նախատեսել նաև վերագործարկման ծրագիր ներկայացրած ձեռնարկությունների համար՝ հետաձգելով գույքահարկի գանձումը մինչև կառավարության հավանությանն արժանացած վերագործարկման ժամկետները:
Թեև մեր երկրում գույքահարկը դեռևս նման տարբերակված բնույթ չի կրում, ինչպես մի շարք զարգացած արդյունաբերական երկրներում, այդուհանդերձ, նպատակահարմար է աստիճանաբար անցում կատարել այս հարկատեսակի կիրառման նոր ոլորտների, որոնք կապահովեն տնտեսության տարբեր ճյուղերի առավել արդյունավետ զարգացում: Անավարտ շինարարության ոլորտում նպատակահարմար է երկար տարիներ սեփականաշնորհած, սակայն անավարտ և հատկապես ժամկետանց շինարարության այնպիսի հարկումը, որը կխթանի դրանց համար պահանջվող աշխատանքների ավարտը, ավելի բարետես դարձնելով շրջապատը, նպատակին ծառայեցնելով ժամանակին ձեռնարկած ծրագրերը և, ընդհանուր առմամբ, նպաստելով տնտեսության զարգացմանը: Հակառակ պարագայում, շինարարական աշխատանքների ավարտի նպատակով անհրաժեշտ նյութական միջոցների բացակայության պայմաններում, անավարտ կառույցները կարող են վերավաճառվել դրա հնարավորությունն ունեցող առավել մրցունակ շինարարական ընկերությունների:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2444

Մեկնաբանություններ